1.0
PENDAHULUAN
Pendidikan Seni Visual merupakan salah
satu subjek yang diperkenalkan kepada murid-murid di sekolah rendah. Pendidikan
Seni Visual lebih menjurus kepada seni tampak. Pengenalan mata pelajaran Pendidikan
Seni Visual ini memberi peluang kepada murid-murid sekolah rendah untuk
mengekspresikan idea mereka, memenuhi minat murid dalam bidang seni dan memberi
kesedaran tentang nilai-nilai kesenian dan alam sekitar serta kaitannya dengan
mata pelajaran yang lain. Setiap murid di dalam kelas mempunyai kecerdasan yang
berbeza. Menurut Howard Gardner, terdapat sembilan tahap dalam kecerdasan di
mana kecerdasan ini tidak boleh diwarisi dan boleh dipengaruhi oleh budaya,
persekitaran, peluang pendidikan, makanan dan suasana pembelajaran. Contoh
kecerdasan tersebut ialah logikal-Matematik, Visual-Ruang, Linguistik,
Kinestatik, Muzik, Interpersonal, Intrapersonal, Naturalis dan Spiritual. Kegiatan
seperti penerokaan, dan reka bentuk dalam pelbagai jenis visual akan
membolehkan murid-murid untuk menyatakan idea sendiri. Sifat ini amat penting
untuk membantu murid berkarya, berkomunikasi dan mengukuh komunikasi
pancaindera secara seimbang. Proses ini akan menjadikan pembelajaran lebih
berkesan dan bermakna.
Pembelajaran
Pendidikan Seni juga secara umumnya adalah untuk membina keupayaan bagi
menghargai dan mendiskriminasi apa yang dilihat oleh mata. Literasi visual ini
juga meliputi keupayaan menghargai dan memanipulasi bahasa tampak yang
mengkehendaki seseorang itu berkeupayaan untuk membaca imej-imej visual.
Disamping keupayaan ini, menerusi Pendidikan Seni juga pelajar diberi peluang
untuk membina kemahiran psikomotor dalam berbagai-bagai bidang kemahiran.
Begitu juga dengan pembinaan pelbagai nilai bagi menyuburkan domain efektifnya.
Ini adalah teras kepada pembelaran Pendidikan Seni. Pendidikan Seni perlu
memenuhi keperluan pelajar-pelajarnya untuk mendapatkan keupayaan dan kemahiran
tersebut.
Melalui
Pendidikan Seni Visual juga, murid-murid diberikan pengalaman seterusnya dapat
membantu murid untuk membina keyakinan diri, membuat penilaian dan mengenali
kekuatan diri. Pendidikan Seni Visual sekolah rendah menyarankan strategi
pembelajaran yang bersepadu dalam mata pelajaran ini dan mata pelajaran lain.
Pengajaran dan pembelajaran akan lebih berkesan dengan aktiviti kemahiran
berfikir secara kritis dan kreatif. Selain itu, murid digalakkan menyimpan
rekod pengalaman dan hasil kerja mereka supaya murid dapat menganalisis,
sintesis dan refleksi terhadap pembelajaran sebelumnya.
Sejauh
manakah pencapaian pelajar-pelajar dalam membina keupayaan, kemahiran dan memupuk
nilai tersebut dapat dicapai? Sejauh manakah pencapaian dan berkesannya
pengajaran dalam mata pelajaran ini? Untuk menjawab segala persoalan ini, satu
proses penilaian perlu dilaksanakan. Penilaian Pendidikan Seni boleh dijadikan
sebagai petunjuk untuk membuat diagnosis bagi membantu pelajar yang bermasalah.
Mekanisma untuk mendapatkan maklumat tersebut adalah dengan mengadakan
pengukuran, pengujian dan penilaian.
2.0
PENTAKSIRAN DALAM PSV

Pentaksiran ini merupakan
salah satu aspek utama dalam bidang penilaian pengajaran. Setiap mata pelajaran
melaksanakan pentaksiran ini yang meliputi aspek pentaksiran, pengujian
dan penilaian.
2.1
PENGERTIAN PENTAKSIRAN
Pentaksiran ini merupakan salah satu komponen dalam proses
pembelajaran yang merangkumi satu proses bagi mendapatkan maklumat dan
seterusnya membuat penghakiman dan pertimbangan tentang produk sesuatu proses
pendidikan. Pentaksiran merupakan komponen yang penting dalam pendidikan kerana
ianya memberi maklumat mengenai perkembangan murid kepada guru, ibu bapa serta
murid itu sendiri. Hasil daripada pentaksiran tersebut dapat membantu guru
untuk menilai serta mengenalpasti kaedah pengajaran yang sesuai untuk digunakan
kepada pelajar tersebut. Pentaksiran ini boleh dijadikan sebagai indikator
pencapaian atau penguasaan pelajar dalam sesuatu kemahiran, seterusnya memberi
maklum balas atau gambaran yang sebenar tentang keupayaan pelajar. Seterusnya
dapat meningkatkan lagi kualiti pengajaran guru itu sendiri. Selain itu, ia
juga bertujuan untuk perancangan program penambahbaikan pendidikan.
Pentaksiran
adalah proses yang melibatkan pengutipan, sintesis dan interpretasi maklumat
dalam membuat keputusan (Airasian, 2001). Menurut Bhasah (2009) pula, istilah
pentaksiran dan penilaian saling bertukar ganti. Umumnya pentaksiran ini
melibatkan membuat keputusan berdasarkan kepada sesuatu peraturan dan piawaian.
Lembaga Peperiksaan Malaysia (2013) pula memberi maksud pentaksiran sebagai
proses mendapatkan maklumat dengan menggunakan pelbagai kaedah dan pendekatan
sama ada formatif, sumatif, formal dan informal, dalaman dan luaran bagi
mendapatkan evidens yang boleh dipertimbangkan dan seterusnya membuat
penghakiman tentang sesuatu produk pendidikan.
Oleh
itu, dapat dilihat bahawa pentaksiran itu bukan sahaja melibatkan pentadbiran,
pemarkahan dan penggredan sesuatu ujian malah meliputi pengutipan peringkat
awal sehinggalah ke peringkat akhir segala maklumat. Maklumat tersebut dapat
membantu pemahaman mengenai pelajar dan pemantauan pengajaran kepada guru.
2.2
PENGERTIAN PENGUJIAN
Pengujian
merupakan proses mengaturkan satu siri tugasan untuk diselesaikan supaya
pemerhatian tepat dibuat tentang penguasaan pelajar dalam sesuatu bidang atau
mata pelajaran. Azizi dan Mohd Isha (2009) berpendapat bahawa pengujian
merupakan proses penyerahan set soalan piawai yang perlu dijawab atau satu set
instrumen atau prosedur yang bersistem bagi mengukur sampel tingkah laku atau
perubahan seseorang individu atau murid. Selain itu, Mok Soon Sang (2011) juga
berpendapat bahawa pengujian sebagai suatu cara yang sistematik untuk mengukur
perubahan tingkah laku seseorang individu.
Ujian
adalah alat ukur bagi mengukur tahap penguasaan pelajar dalam sesuatu mata
pelajaran. Ujian kebiasaannya mengandungi satu set tugasan berdasarkan sesuatu
kursus atau mata pelajaran bagi merangsang pelajar untuk menunjukkan tahap
penguasaan mereka. Ujian ini merupakan salah satu kaedah dalam pentaksiran yang
sering digunakan untuk mendapatkan bukti empirik bagi tujuan penilaian
pengajaran dan pembelajaran di sekolah, tumpuan perlu diberikan bagi membina
ujian yang bermutu.
2.3
PENGERTIAN PENILAIAN
Penilaian
pendidikan mencakupi aspek-aspek seperti hasil pengajaran, program pengajaran
dan matlamat ke arah mana usaha pengajaran dihala. Gay (1985) dalam Bhasa
(2009) mengatakan bahawa penilaian adalah satu proses yang sistematik semasa
mengumpulkan dan menganalisis data bagi menentukan sama ada sesuatu objektif
yang telah ditetapkan itu telah dicapai. Dengan ini memudahkan guru untuk
membuat penambahbaikan terhadap pengajaran akan datang. Selain itu, Mohd Najib
Abdul Gaffar (2011) juga berpendapat bahawa penilaian adalah satu proses yang
sistematik melibatkan pengumpulan, penganalisisan dan penterjemahan keterangan
tentang pada tahap mana murid telah mencapai objektif pengajaran guru. Ianya
juga dijalankan sebelum, semasa atau selepas satu sesi pengajaran guru.
Penilaian
ini bertujuan untuk mengetahui keupayaan, kemahiran dan pengetahuan asas yang
sedia ada pada pelajar dalam perkara yang hendak diajar kepada mereka.
Penilaian ini juga dapat membandingkan pencapaian pelajar dengan rakan mereka.
Ini secara tidak langsung mewujudkan persaingan yang sihat dalam kalangan
pelajar untuk berada pada kedudukan yang terbaik dalam pelajaran.terdapat
beberapa jenis penilaian, antaranya ialah penilaian formatif, sumatif, pra
kelayakan dan diagnostik, alternatif dan sebagainya.
3.0
KONSEP PENTAKSIRAN
Pentaksiran adalah proses
pengumpulan maklumat tentang perkembangan dan kemajuan murid dengan menggunakan
pelbagai kaedah. Ia merupakan proses pengajaran dan pembelajaran yang dilakukan
secara berterusan. Ia hendaklah dijalankan secara tidak formal selaras dengan
Seksyen 19 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550). Melalui aktiviti pentaksiran ini,
guru boleh melibatkan semua atau sebahagian besar murid dalam kelas secara
efektif dan dapat merancang serta melaksanakan aktiviti tindakan susulan yang
berkesan. Pentaksiran merangkumi aktiviti menghurai, mengumpul, merekod,
memberi skor dan menginterpretasi maklumat tentang hasil pembelajaran seseorang
pelajar bagi tujuan tertentu.
Pentaksiran yang baik dapat dinilai
melalui beberapa ciri seperti keobjektifan iaitu berdasarkan ketepatan
seseorang pemeriksa memeriksa skrip jawapan. Selain itu juga ialah
kebolehtadbiran susulan iaitu berdasarkan kelicinan dan kerja-kerja yang
dilaksanakan secara berpusat atau berasaskan sekolah, dan akhir sekali ialah
kemudahtafsiran berdasarkan calon yakni bergantung tentang maklumat skor calon,
mendiskriminasikan dan menepati tujuan mengadakan sesuatu ujian. Pentaksiran
yang menyeluruh pula mengandungi soalan-soalan yang mewakili semua objektif
yang penting. Terdapat beberapa kaedah yang biasa digunakan dalam menjalankan
pentaksiran iaitu seperti pemehatian, lisan dan penulisan. Pentaksiran juga boleh
dibuat tanpa menggunakan pengujian. Sebagai contoh, kemahiran melukis seseorang
murid boleh diukur melalui pemerhatian atau pencerapan, sementara pengetahuan
dan sikapnya boleh diukur melalui temubual. Oleh itu, kita boleh menganggap
pentaksiran juga sebagai proses untuk mendapatkan sesuatu ukuran dengan
menggunakan kaedah tertentu.
Secara keseluruhannya pentaksiran ini
bertujuan untuk mengenalpasti kecerdasan dan potensi murid bagi memperkukuh dan
mempertingkatkan perkembangan mereka. Jadi, guru perlu menggunakan alat yang
tepat bagi menjalankan pentaksiran yang tepat. Jika alat yang digunakan
mempunyai kecacatan, maka sudah pastilah ukuran yang diperoleh juga tidak
tepat.
Justeru
itu, pentaksiran ini perlu dilakukan dengan sempurna dan berkesan. Untuk
memastikan pentaksiran ini dilakukan dengan berkesan, Kementerian Pendidikan
telah memperkenalkan satu sistem pentaksiran dalam transformasi pendidikan
negara iaitu Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK). SPPK ini
merupakan pembaharuan daripada sistem yang berorientasi peperiksaan kepada
sistem yang lebih holistik. Keperihatinan kementerian terhadap dakwaan bahawa
sistem pendidikan Negara yang terlalu berpaksikan peperiksaan ini membawa
kepada satu Mesyuarat Jemaah Menteri yang bertarikh 17 Disember 2010 yang telah
bersetuju agar Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan sebagai
sebahagian daripada Program Transformasi Pendidikan. PBS ini merupakan usaha
untuk membangunkan modal insan secara holistik melalui penekanan terhadap
penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual, pembudayaan sikap progresif dan
pengamatan nilai, etika serta moral yang tinggi seperti yang tercatat dalam
Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP), Pelan Integriti Nasional (PIN) dan
seperti yang dihasratkan dalam Misi Nasional. PBS ini mula dilaksanakan di
sekolah rendah pada tahun 2011 dan diperkenalkan di peringkat sekolah menengah
pada tahun 2012.
4.0
JENIS PENTAKSIRAN

Rajah 1
Jenis-jenis Pentaksiran
Terdapat beberapa jenis pentaksiran yang
boleh dilaksanakan oleh pihak penilai. antaranya ialah Pentaksiran Autentik,
Pentaksiran “Perfomance Based”, Pentaksiran Hasil Pembelajaran, Pentaksiran dan
Tindakan Penambahbaikan, Pentaksiran dan Motivasi, Pentaksiran Aspek Nilai dan
Sahsiah, Pentaksiran Pembentukan Watak, Pentaksiran Berbantukan Komputer dan
akhir sekali Pentaksiran Konsep Kendiri.
4.1
PENTAKSIRAN AUTENTIK
Pentaksiran
autentik menurut Rudner dan Boston (1994) merupakan proses yang memerlukan
kanak-kanak mendemonstrasi pengetahuan, kemahiran dan strategi dengan memberi
maklum balas dan atau hasilan dalam konteks atau realiti bermakna. Pentaksiran
autentik ini meliputi pentaksiran dari pelbagai aspek merangkumi pengetahuan
pelajar, pemahaman mendalam, penyelesaian masalah, kemahiran sosial, sikap
terhadap persekitaran dan simulasi terhadap dunia sebenar. Dalam erti kata
lain, pentaksiran autentik ini juga merupakan suatu proses yang melibatkan pelbagai
bentuk pengukuran prestasi yang boleh mereflek tahap pembelajaran pelajar,
kejayaan, motivasi dan sikap pada aktiviti yang relevan.
Menurut
Grace (1992), penilaian autentik ini merupakan amalan yang membabitkan
kanak-kanak secara realistik dalam menilai kemajuan mereka sendiri. Ia juga
melibatkan pentaksiran yang dilakukan secara berterusan. Umumnya, pentaksiran
autentik ini merupakan satu sistem penilaian yang sesuai dicadangkan sebagai
satu sistem yang patut digunakan dalam pendidikan seni visual. Antara
contoh-contoh pentaksiran autentik adalah persembahan tarian,karya penulisan,
pengumpulan portfolio dan banyak lagi. Pentaksiran ini dapat mengukur pelajar
dalam pelbagai aspek perkembangan kanak-kanak.
4.2
PENTAKSIRAN “PERFOMANCE BASED”
Pentaksiran “Performance
Based” ialah proses yang menggunakan subjek penglibatan murid dalam sesuatu
aktiviti dijalankan. Kaedah ini memerlukan pelajar untuk menggunakan
pengetahuan secara bermakna serta memerlukan mereka mahir dalam pelbagai
kemahiran. Sebagai contohnya penulisan, penyelidikan, perdebatan, kemahiran
komunikasi dan kemahiran berfikir secara kritis. Kaedah ini dapat memberi
peluang kepada para pelajar untuk membaiki serta membuat penambahbaikan melalui
pemikiran kritis dari masa ke semasa dalam memperoleh kejayaan pada masa
hadapan. Antara jenis pentaksiran “Performance Based” ialah melalui portfolio, kaedah
pentaksiran berpusat serta mengukur berdasarkan keupayaan.
4.3
PENTAKSIRAN HASIL PEMBELAJARAN
Pentaksiran hasil
pembelajaran adalah proses pengumpulan data yang memberitahu sama ada aktiviti
atau pengalaman yang disediakan telah memberi kesan kepada mereka yang
terlibat.
Sekolah terlibat sebagai
pihak yang menentukan hasil pembelajaran yang diharapkan. Penilaian tersebut
tidak hanya berfokus kepada matapelajaran tertentu atau individu tertentu
sahaja tetapi berdasarkan nilai keberkesanan aktiviti yang dijalankan.
Penilaian tersebut juga perlu dilakukan secara berterusan.
Secara umumnya, penilaian
hasil pembelajaran ini dapat mempertingkatkan pembelajaran berdasarkan
penilaian yang sistematik. Selain muridakan cuba untuk menguasai hasil
pembelajaranyg spesifik, ia juga dapat memacu sekolah ke arah yang lebih
cemerlang.
4.4
PENTAKSIRAN DAN TINDAKAN PENAMBAHBAIKAN
Satu proses pengawalan yang
berlaku apabila pelajar menggunakan maklum balas yang diperoleh untuk membuat
pembetulan, penyesuaian dan mungkin juga pertukaran dan perubahan dalam apa-apa
yang mereka fahami. Terdapat beberapa prinsip pentaksiran dan tindakan
penambahbaikan iaitu:
1.
Pentaksiran
ini memberi peluang dan memberi maklum balas serta mencipta peluang kendiri.
2.
Pelajar
hendaklah mengetahui dan memahami tentang apakah yang mereka cuba capai dan
apakah yang mahu mereka capai.
3.
Menjadi
sebahagian daripada perancangan efektif pengajaran dan pembelajaran.
4.
Perancangan
hendaklah termasuk strategi bagaimana untuk mencapai matlamat yang ditetapkan
dan kriteria yang hendak dicapai dalam sesuatu tugasan pelajar.
5.
Penghakiman
terhadap aktiviti yang dijalankan akan dibuat untuk mengetahui sama ada
pembelajaran boleh dipertingkatkan.
6.
Pentaksiran
ini adalah sebahagian daripada keperluan utama amalan di dalam bilik darjah dan
melibatkan kedua-dua kumpulan guru dan pelajar dalam refleksi, dialog dan
membuat keputusan.
7.
Guru
hendaklah yakin tahu, dan bersedia dan memaklumkan pelajar tentang komen yang
telah dicatatkan, rasional pemarkahan dan gred yang telah diberikan bagi
memastikan pelajar melakukan tindakan penambahbaikan.
4.5
PENTAKSIRAN DAN MOTIVASI
Ia merupakan suatu variabel
perantara yang digunakan untuk menerangkan faktor-faktor dalam diri individu
yang dapat membangkitkan tingkah laku ke arah satu tujuan yang tertentu.
Motivasi tidak dapat dilihat dari luar, namun ia dapat menggerakkan manusia
untuk menampilkan satu tingkah laku ke arah satu pencapaian tertentu.
Motivasi ini berhubung
dengan kekuatan yang berada dalam diri manusia. Tingkah laku ini dapat
dilandasi oleh berbagai jenis motivasi. Terdapat juga tiga jenis motivasi yang
dapat mendorong manusia iaitu:
i.
Motif
Primer
ii.
Motif
Umum
iii.
Motif
Sekunder
4.6
PENTAKSIRAN ASPEK NILAI DAN SAHSIAH
Aspek nilai dan sahsiah
murid yang dinilai ialah amalan nilai-nilai murni, perbuatan menghormati dan
mematuhi arahan serta sifat menghargai hasil kerja sendiri, kumpulan dan rakan
sebaya.
Nilai murni dapat
didefinisikan sebagai perlakuan yang baik, peradaban dan tatasusila individu
manusia dalam hubungannya sesama manusia, alam dan tuhan. Menurut Wan Mohd.
Zahid (1988), nilai-nilai murni merupakan tanggapan berkenaan perkara-perkara
yang dihajati dan pada masa yang sama juga menjadi kriteria atau ukuran.
Nilai-nilai murni sesuatu masyarakat biasanya diasaskan kepada agama. Memang
menjadi tujuan semua agama, untuk membentuk kehidupan penganutnya untuk menjadi
baik dan berakhlak mulia. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan
Seni Visual, nilai-nilai yang sesuai diperhatikan adalah kebersihan dan
keteraturan, keselamatan, ketekunan, bekerjasama, ketelitian dan kesempurnaan.
4.7
PENTAKSIRAN PEMBENTUKAN WATAK
Pembentukan watak bermaksud proses
mendapatkan maklumat dan seterusnya membuat penghakiman tentang produk sesuatu
proses pendidikan. Maklumat yang dilihat juga berdasarkan cara penghasilan
karya yang dibuat. Watak ini dikatakan boleh dipengaruhi oleh motivasi yang
menggerakkan kemahuan sehingga seseorang individu tersebut bertindak.
4.8
PENTAKSIRAN BERBANTUKAN KOMPUTER
Ia juga dikenali sebagai
pentaksiran berasaskan web yang merupakan satu istilah umum yang merangkumi
penggunaan komputer dan internet dalam proses pentaksiran. Ia juga merupakan
satu istilah yang meluas, merangkumi pelbagai kegiatan yang mana teknologi
digital digunakan dalam semua kegiatan-kegiatan meliputi perancangan dan
penghantaran pentaksiran, penandaan oleh komputer dan alat-alat atas talian dan
semua proses pelaporan, penyimpanan dan pemindahan data yang berkaitan dengan
pentaksiran di peringkat sekolah.
Pentaksiran ini juga turut
didefinisikan sebagai proses pentaksiran secara elektronik yang mana Teknologi
Maklumat Komunikasi (TMK) telah digunakan untuk persembahan aktiviti
pentaksiran dan mendapatkan maklum balas. Pentaksiran berbantukan komputer adalah
merujuk kepada amalan yang bergantung kepada penggunaan komputer. Contohnya
penggunaan atas talian bagi tujuan forum perbincangan, maklum balas kerja
kumpulan, penyelesaiana dan penyerahan tugasan secara elektronik atau
e-portfolio. Sehubungan ini sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan
mencadangkan supaya penggunaan teknologi diperluaskan dalam sistem pentaksiran
berasaskan sekolah (Marzita Abdullah, 2009)
4.9
PENTAKSIRAN KONSEP KENDIRI
Konsep kendiri merupakan
penilaian seseorang terhadap dirinya sendiri sama ada menganggap dirinya
positif atau negatif. Walau bagaimanapun, untuk membina penilaian terhadap
dirinya sendiri, seseorang itu perlu juga menerima penilaian orang lain
terhadap dirinya. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, pelajar merupakan
penilai terbaik terhadap pembelajaran mereka. Guru tidak mungkin akan
mengetahui apa yang pelajar benar-benar tahu. Namun, kadang-kadang pelajar
sendiri juga tidak berupaya mengetahui keupayaan mereka sendiri tanpa membuat
refleksi, pertimbangan dan penilaian.
Penilaian kendiri
membolehkan pelajar untuk menilai diri sendiri. Carl Rogers (1950)
mendefinisikan konsep kendiri sebagai suatu gambaran persepsi seseorang tentang
ciri-ciri dan kebolehannya, persepsi dan konsep kendiri berbanding dengan orang
lain dan persekitarannya.
5.0
TUJUAN PENTAKSIRAN

Pentaksiran bertujuan untuk
mendapatkan gambaran tentang prestasi seseorang dalam pembelajaran. Melaluinya,
guru dapat mengenalpasti sejauh mana tahap murid-murid mereka. Setelah tahap
perkembangan murid diketahui, guru dapat melaksanakan tindakan susulan terhadap
murid tersebut. Selain itu, ia juga bertujuan untuk menilai aktiviti-aktiviti
seni yang dijalankan semasa pengajaran dan pembelajaran yang merangkumi keempat-empat
bidang dalam Pendidikan Seni. Setiap aktiviti yang diajar perlu mendapat
bimbingan daripada guru.
Pentaksiran dalam PSV juga
bertujuan untuk mengetahui kemahiran bahasa visual murid-murid. Sejauh mana
seseorang murid dapat menguasai ilmu dalam seni visual seperti unsur seni dan
prinsip rekaan dalam karya yang mereka hasilkan. Selain itu juga, ia juga
bertujuan untuk mengetahui kefahaman murid dalam seni visual seperti
teknik-teknik yang digunakan dalam lukisan, jenis alat dan bahan yang digunakan
semasa menghasilkan karya-karya tertentu dan banyak lagi.
Disamping itu, pentaksiran
dapat memberi kesedaran kepada murid tentang kepercayaan dan nilai budaya diri.
Kesedaran tersebut sama ada dari aspek kognitif, psikomotor, afektif dan
sosial. Guru dapat menerapkan nilai-nilai murni kepada murid sebelum, semasa
atau selepas menghasilkan karya mereka. Daripada itu, murid-murid yang
berketerampilan serta mempunyai nilai yang tinggi dapat dihasilkan.
Bukan itu sahaja, guru juga
boleh mendapatkan maklumat secara berterusan tentang pengajaran dan
pembelajaran bagi tujuan memperbaiki teknik serta kaedah pengajaran tersebut.
Selain itu, dengan adanya pentaksiran ini, guru dapat merancang aktiviti
pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan sistematik bersesuaian dengan
tahap keupayaan murid. Pentaksiran juga bertujuan untuk menghasilkan nilai
kuantitatif untuk menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam
pembelajaran yang mana dapat memberi maklumat tentang pencapaian akademik,
kemahiran atau sikap pelajar kepada guru.
5.1
KEMAHIRAN BAHASA VISUAL
Ia merangkumi dua elemen
penting iaitu unsur seni dan prinsip rekaan yang diharapkan dapat dikuasai oleh
murid dengan baik.

Kemahiran
bahasa visual ini penting dalam pentaksiran PSV agar sesuatu karya yang dihasilkan
oleh murid dinilai berdasarkan pengetahuan dan aplikasi media dalam kedua-dua
elemen, bukan sekadar penilaian cantik atau tidak.
Unsur
seni:
·
Garisan
-
Satu
deretan titik yang bersambung-sambung yang mempunyai jarak tertentu.
·
Rupa
-
Hasil
pertemuan titik hujung dengan titik mula. Rupa juga adalah kawasan rata yang
dilingkari garis luar serta terbahagi kepada rupa geometri dan rupa organik.
·
Bentuk
-
Objek
yang mempunyai keluasan, ketinggian, jisim dan mempunyai permukaan yang lebih
daripada satu. Terbahagi kepada dua iaitu konkrit dan ilusi.
·
Jalinan
-
Kesan
yang terdapat dalam sesuatu permukaan objek. Ia terbahagi kepada dua iaitu
jalinan sentuh dan jalinan tampak.
·
Ruang
-
Kawasan
kosong yang terdapat dalam sesuatu objek ataupun jarak yang ada pada di antara
kedua-duaobjek dalam sesebuah karya seni.
·
Warna
-
Tindak
balas cahaya ke atas sesuatu permukaan. Warna dapat menunjukkan perasaan
seseorang pelukis semasa menggunakan jenis-jenis warna dalam penghasilan
lukisan.
Prinsip
Rekaan:
Prinsip
rekaan merupakan kaedah atau pengolahan unsur seni untuk menimbulkan gambaran
tertentu dalam gubahan seni visual.

Rajah 3
Prinsip Rekaan
·
Harmoni
-
Susunan
atau ulangan unsur-unsur seni mengikut cara yang tertentu akan menimbulkan
harmoni.
·
Kontra
-
Kontra
diwujudkan apabila salah satu daripada unsur seni mempunyai ciri-ciri yang
bertentangan antara satu sama lain untuk memberi kesan dan impak pada karya
seni.
·
Penegasan
-
Sesuatu
yang menjadi fokus dan kelihatan lebih ketara apabila dibandingkan dengan objek
yang lain. Ia diwujudkan untuk menarik perhatian dan tumpuan terhadap sesuatu.
·
Keseimbangan
-
Keadaan
gubahan yang berpadanan dari segi saiz, berat, tarikan, warna dan tumpuan
pemerhatian.
·
Irama & Pergerakan
-
Keadaan
objek yang bergerak, bergoyang dan bersinar. Irama ialah satu kesan ilusi yang
wujud daripada perulangan susunan satu atau lebih objek secara berterusan untuk
menimbulkan harmoni.
·
Kepelbagaian
-
Penggunaann
segala elemen unsur seni reka dan prinsip rekaan dalam karya.
·
Kesatuan
-
Sesuatu
gubahan yang baik dan saling mempunyai hubung kait antara unsur seni reka dan
prinsip rekaan.
5.2
KEFAHAMAN SENI VISUAL
Kefahaman seni visual pula
melihat kepada pemahaman murid dalam empat bidang utama kegiatan Pendidikan
Seni Visual. Bidang utama kegiatan Pendidikan Seni Visual terbahagian kepada
empat iaitu:

Rajah 4
Bidang Utama Kegiatan PSV
Setiap
bidang ini menekankan keempat-empat aspek iaitu;
a) Pemerhatian secara aktif
b) Interaksi yang kritis dan kreatif dengan
alat dan bahan
c) Apresiasi seni visual
d) Menghargai nilai baik
5.3
KESEDARAN TENTANG KEPERCAYAAN DAN NILAI
BUDAYA DIRI
Kesedaran tentang
kepercayaan dan nilai budaya diri melihat kepada aspek kognitif, psikomotor dan
sosial-afektif. Dalam hal ini, pengalaman seni dalam sesi pengajaran dan
pembelajaran PSV diambil kira selari dengan pengalaman sekeliling murid.
Daripada itu, guru perlu mengambil kira aspek tahap murid, latar belakang
murid, kebolehan dan kemampuan murid serta lokasi sekolah. Nilai budaya diri
dari aspek:
i.
Kognitif
Ia menekankan pemikiran
logik untuk disampaikan kepada umum dalam imej visual. Murid juga dapat membezakan perkara yang patut dan
tidak patut ada dalam karya mereka. Sebagai contoh, elak menghasilkan karya
yang menyentuh sensitiviti perkauman dan keagamaan.
ii.
Psikomotor
Aspek psikomotor pula
menilai keberkesanan aktiviti yang dijalankan oleh pelajar semasa sesi
pengajaran dan pembelajaran PSV. Guru juga dapat melihat tahap penguasaan
kemahiran motor murid semasa menghasilkan karya seni.
iii.
Sosial dan Afektif
Dari sudut sosial-afektif
pula, penilaian berdasarkan kriteria seperti perkembangan murid, kebolehan dan
tahap murid. Daripada itu juga, penerapan nilai murni seperti bekerjasama,
sikap bersaing secara sihat dan meningkatkan kreativiti murid juga dapat
dilihat. Ini secara tidak langsung dapat menggalakkan interaksi bersemuka
secara aktif dalam kalangan pelajar.
6.0
KAEDAH PENTAKSIRAN PSV
6.1
PENILAIAN KENDALIAN SEKOLAH RENDAH
(PKSR)
Penilaian Kendalian Sekolah
Rendah (PKSR) merupakan satu bentuk penilaian yang dilakukan secara berterusan.
Dengan itu, guru dapat memastikan jenis tindakan susulan yang perlu diambil ke
atas seseorang murid iaitu sama ada untuk menjalankan pemulihan atau pengayaan.
Prinsip PKSR yang penting untuk guru ialah, untuk mengetahui tahap pencapaian
murid serta untuk mengenal pasti dan membaiki kelemahan-kelemahan murid sebelum
kelemahan-kelemahan pembelajaran menjadi lebih kronis.
Guru menilai murid dalam
pelbagai aspek berdasarkan hasil pembelajaran yang ditetapkan dalam mata
pelajaran yang berlainan. Antara aspek-aspek yang dinilai dalam PKSR meliputi
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran berbahasa, kemahiran belajar,
kemahiran manipulatif, daya kreatif, perlakuan dan amalan nilai-nilai murni dan
sebagainya. Ianya bertujuan untuk membaiki pembelajaran pelajar dengan
mengubahsuai aktiviti pengajaran dan pembelajaran berasaskan maklumat yang
diperoleh daripada Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS).
Ciri-ciri PKSR ialah menekankan penilaian secara tidak
formal, seperti pemerhatian, soal jawab secara lisan dan ujian kertas-pensel
untuk mengesan peringkat penguasaan dan kemajuan pelajar dalam bilik darjah.
Selain itu, ia juga menekankan penilaian formatif berbanding sumatif serta
menekankan tindakan susulan daripada laporan pencapaian atau pensijilan untuk
membaiki pembelajaran yang seterusnya. Bukan itu sahaja, PKSR juga mementingkan
penilaian secara menyeluruh meliputi segala aspek potensi pelajar seperti
intelek, rohani, jasmani dan emosi dinilai.
6.2
LANGKAH PELAKSANAAN PKSR
a)
Penilaian
Alternatif
Penilaian
alternatif ini berlainan daripada penilaian yang berbentuk formal seperti
penilaian formatif dan sumatif yang boleh digunakan oleh guru dalam bilik
darjah. Antara penilaian alternatif yang boleh digunakan oleh guru dalam bilik
darjah ialah, portfolio, persembahan/ amali dan pemerhatian.
Portfolio
merupakan satu koleksi hasil kerja murid yang terdiri daripada pelbagai bahan
dan sumber yang relevan dengan objektif PSV. Ia juga digunakan sebagai rekod
untuk menunjukkan pencapaian murid-murid untuk mata pelajaran PSV. Sebuah
portfolio yang lengkap terdiri daripada pengumpulan bahan-bahan seperti
nota-nota yang disediakan oleh guru, refleksi kendiri pelajar, catatan jurnal,
gambar dan sebagainya. Kelebihan penilaian secara portfolio adalah dapat
melibatkan murid dengan sepenuhnya dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Selain itu, ia juga memberi guru maklumat untuk menilai pencapaian murid-murid.
Selain menilai tahap perkembangan murid-murid, guru juga dapat memotivasikan murid-murid
serta meningkatkan tahap kefahaman kendiri mengenai tugasan-tugasan
pembelajaran yang diberikan oleh guru. Melalui portfoli PSV, semua pihak dapat
melihat himpunan rakaman urutan proses hasilan kerja pelajar, contoh karya
pelajar, penyataan perasaan pelajar semasa proses pembelajaran PSV, hasil
penulisan, ilustrasi atau gambar serta refleksi pelajar tentang proses
penghasilan karya.
Dari segi
konsep, portfolio Pendidikan Seni Visual berasaskan kepada kemahiran berfikir
secara kritis dan kreatif yang melibatkan proses penyelesaian masalah dan
membuat keputusan. Dalam portfolio ini, selain mendokumenkan urutan proses
kerja, turut menuntut kemahiran mencetuskan idea secara kritis untuk melakukan
penggubahan secara kreatif, sama ada melalui alat, bahan atau teknik tertentu.
Persembahan
amali pula untuk menguji kebolehan dan kecekapan seseorang individu. Kaedah
penilaian ini amat sesuai bagi pelajar yang lemah dari segi bahasa. Guru pula
perlu membimbing murid dalam penyediaan pembentangan. Dalam penilaian ini,
murid perlu membuat huraian secara terperinci mengenai penglibatan murid dalam kerja
mereka. Huraian tersebut akan dinilai oleh guru kerana ia merupakan satu
penilaian yang sah mengenai pembelajaran murid.
Pemerhatian
pula mengenal pasti ciri-ciri perkembangan pelajar daripada bidang afektif dan
psikomotor. Satu bentuk penilaian autentik yang membantu guru membimbing
murid-murid meningkatkan keupayaan mereka secara individu. Penilaian ini amat
mudah dilaksanakan oleh guru namun susah untuk menjamin kesahihan dapatannya
kerana pemerhatian dipengaruhi oleh daya pengamatan, pengetahuan serta
pengalaman sebenar penilai. pemerhatian juga merupakan alternatif yang ada
dalam mengumpul maklumat atau pengumpulan data selain soal selidik dan
temuduga.
No comments:
Post a Comment